Godt lys for helse, trivsel og miljø Del 1


Lys og harmonisk spiseplass, lamper, dagslys

Lys som lykkemedisin Lys skaper stemning og atmosfære, åpner opp rommet eller skaper intime øyer; lys binder ting sammen og fremhever detaljer. På markedet kan man velge blant utrolig mange stilige, morsomme, praktiske og romantiske lamper.

Men lys kompletterer ikke bare innredningen, det påvirker også helsen og humøret. Lysforskere og medisinere er enige om at lys spiller en sentral rolle for menneskenes helse, trivsel og yteevne. Lys kalles derfor også lykkemedisin.

Sola er helt klart vårt viktigste lyskilde. I tillegg til lys gir den oss energi og varme, er «fornybar» og gratis. Dagsrytmen og kroppsfunksjonene til mennesker, dyr og planter blir styrt av solas komplekse lysspekter, som forandrer seg gjennom dagen. Midt på dagen sørger en høy andel blått lys for at vi føler oss muntre og våkne, mens en høy andel av rødt lys stimulerer produksjonen av «søvnhormonet» melatonin og forbereder oss dermed på en godt natts søvn.

Mangel på lys kan, som vi alle vet, resultere i slapphet, dårlig stemning og økt sultfølelse. Man regner at cirka 10 prosent av befolkningen i nordeuropeiske land sliter med alvorlig vinterdepresjon (sesongavhengig depresjon, SAD). Særlig i den mørke årstiden, er vi avhengige av kunstig belysning. For at de skal gi størst mulig gevinst for helse og trivsel, bør lyskildene være så like det harmoniske og balanserte lysspekteret til naturlig dagslys som mulig.

Kvinne foran pc, kveld

Også for mye lys kan være skadelig Vitenskapelige undersøkelser viser: Eksponering for lys med høy blåandel om kvelden kan føre til både stressrelaterte plager og dårlig søvn. Derfor bør man unngå å bruke lyskilder som LED med høy blåandel i minst to timer før leggetid. Bare syv fotoner, som for eksempel tilsvarer displayet til mobilen, er nok til å stimulerer hjernen og forstyrre søvn – i verste fall i flere timer. Dette gjør også «putesurfing», altså bruk av tv, nettbrett osv. om kvelden, til en hittil undervurdert søvnrøver.

Glødepæreforbud Fram til 2013, da de klassiske glødepærene ble totalforbudt i EU, behøvde man egentlig ikke tenke så mye over hvilken lyspære man burde velge. De klassiske glødepærene ga et behagelig og sunt lys som passet til de fleste formål. Ulempen med glødepærer er at de, på grunn av sin høye andel av varmeproduksjon (mer enn 90 %), er lite energieffektive. For å redusere energiforbruket og klimagassutslippene ble de faset ut fra 2009, og fra 2013 ble produksjon og import forbudt i hele EU og Norge. Man kan eventuelt stille seg spørsmålet om hvorvidt forbudet påvirker den samlede energibalansen i et land som Norge, der det ikke bare er mørkt, men også kaldt om vinteren og der 60% av strømforbruket i private husholdninger går på romoppvarming, mens bare 6% går på belysning. Men glødepæren er altså forsvunnet fra markedet for godt, og i dag finnes det et nesten uoverskuelig utvalg av forskjellige typer lyspærer: sparepærer, høyvolts halogenlamper, 12 volts halogenpærer og forskjellige typer LED-lyspærer.

Hva skal man altså velge for å oppnå et sunt bomiljø? Egenskaper jeg ser på for å bedømme lyskvaliteten og for å velge riktig lyspære til forskjellige formål, er blant annet fargespekter og fargetemperatur, lysutbytte og fargegjengivelsesevne. Det er også viktig å vite om lyspæren kan dimmes, og om lyset er flimmerfritt. Miljø- og helseaspekter er bl.a. energiinnsparing ved bruk, energiforbruk ved produksjon, innhold av gift- og skadestoffer og emisjon av elektromagnetisk stråling.

Jeg har laget et lite kompass til bruk i lyspærejungelen – som jeg skal dele med deg i min neste bloggpost. Følg med!

#belysning #miljø #helse #melatonin #sunnsøvn #lysspekter #LEDlys #glødepæreforbud #energiforbruk

Recent Posts
Archive
Search By Tags
Ingen tagger enda.
Follow Us
  • Facebook Social Icon